Verder, verder en verder

Ik ben sinds begin vorig jaar gestart met wat gedisciplineerder hardlopen nadat ik een aantal jaar af en toe liep om mijn conditie te onderhouden. Zoals velen startte ik met een schema dat me tot vijf kilometer bracht. Daarna wilde ik meer en ik ging verder. Van 5 kilometer naar 10, door naar vijftien en vervolgens een halve marathon. Deze afstand heb ik inmiddels redelijk wat keren gelopen en twee keer in wedstrijdverband. De laatste was Egmond aan zee; mijn hemel, dat was best even afzien. En in gedachten wil ik, net als een hoop andere lopers, nóg een stapje verder.

 

De marathon.
Ik heb van patiënten en collega’s veel verhalen gehoord over de marathon. Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn de revue gepasseerd. Één ding geeft bijna iedereen aan. Je eerste marathon is zwaar. Loodzwaar, zeker de laatste kilometers. Waarom en waarin verschilt de marathon nu ten opzichte van de halve marathon. Ik ging op zoek in de literatuur en kwam een leuk artikel tegen waarvan ik denk dat de inhoud mij, en ieder ander die zich voorbereid op een marathon, kan helpen.


Het onderzoek
In dit onderzoek zijn 11 marathonlopers vergeleken met 11 halve marathonlopers. de paartjes kwamen zoveel mogelijk overeen in leeftijd, geslacht en lichaamsmetingen. Ze liepen op dezelfde dag een wedstrijd en werden na de race vergeleken op wedstrijdsnelheid, zweetsamenstelling, bloedmonster, spronghoogte en spierpijn in de benen. Binnen de paartjes liepen de marthonlopers en halve marathonlopers ongeveer even hard, ze zweetten even hard en de samenstelling van het zweet was gelijk. De halve marathonlopers sprongen hoger na de wedstrijd, hadden minder spierpijn en hadden minder myoglobine in hun bloedmonster. Myoglobine is een eiwit dat zuurstof bindt en komt vrij bij schade aan een spier. De marathonlopers verloren meer gewicht tijdens de race en ook hadden ze een grotere tekort aan electrolyten. Electrolyten zijn zouten die een belangrijke rol spelen in de vochthuishouding van het menselijk lichaam. Op bijna alle vlakken hadden de marathonlopers meer negatieve verandering dan de halve
marathonlopers


Conclusie
De auteurs concluderen dat het finishen van een marathon leidt tot meer spierschade, grotere spiervermoeidheid en spierpijn, meer vocht- en electrolytenverlies dan het finishen van een halve marathon.


Mijn gedachten
De bevindingen laten duidelijk zien dat de marathon veel meer vraagt van het lichaam dan een halve marathon. Dit verschil is met name toe te schrijven aan de langere tijd die het kost om een marathon te lopen. De lopers uit de studie worden aangeduid als recreanten, en liepen de marathon gemiddeld onder de vier uur. Loop je minder snel dan zouden de verschillen nog groter kunnen zijn. Zorg er dus voor dat je goed voorbereid aan de start staat! Behalve mijn looptrainingen ga ik in ieder geval ook oefenen met het drinken (met electrolyten toegevoegd!) tijdens het lopen en starten met krachttraining om mijn spieren beter voor te bereiden op de lange belasting van de marathon.


Jouke van de Kerkhof
Fysiotherapeut
Manueeltherapeut
Sportfysiotherapeut i.o.


Bron: Del coso J, Salinero JJ, Lara B, Abián-vicén J, Gallo-salazar C, Areces F. A comparison of the physiological demands imposed by competing in a half-marathon vs. a marathon. J Sports Med Phys Fitness. 2017;57(11):1399-1406.