Ontspanning of inspanning?

Het is weer zover, Lente! Ons landje warmt op, de zon begint te schijnen, iedereens humeur gaat erop vooruit en………. we gaan massaal meer hardlopen. Lopen is heerlijk en het mooie weer motiveert enorm om eropuit te trekken.

 

Overal, op elk tijdstip van de dag zie je mensen lopen. Zelf ben Ik deze maand een weekendje in de Ardennen geweest en heb daar volop geprofiteerd van de schitterende natuur waarin we verbleven. Enkele rustige duurloopjes door de beboste heuvels met regelmatig schitterend uitzicht over een riviertje in het dal. En dit alles bij een lekker temperatuurtje! Ideale omstandigheden om de gedachten even lekker de vrije loop te laten. Ontspanning ten top, maar ga je er ook beter van lopen? Ik las een leuk artikel waarin dit onderwerp onderzocht is.

 

Het onderzoek

Dertig mensen die minimaal een half uur konden hardlopen zijn in deze studie onderzocht. Ze zijn twee keer getest.

De eerste dag werd de rusthartslag gemeten en werd er een test afgenomen waarin de proefpersonen hun hartslag moesten tellen zonder hartslagmeter of aan hun pols te voelen. Dit werd gecontroleerd met een Electrocardiogram. Vervolgens moesten ze vier rondjes van 250 meter hardlopen zo hard als ze konden. Achteraf moesten ze aangeven waar ze zich op gefocust hadden tijdens het lopen; lichaamssignalen zoals vermoeidheid of pijn, het lopen zelf of de omgeving waarin ze liepen. Daarna werd een vermoeidheidsscore afgenomen en moesten ze nogmaals hun hartslag tellen.

Tijdens de tweede bijeenkomst werden ze aan een ademgasanalyse gekoppeld voor de tweede  test. Hiermee kun je meten hoeveel zuurstof iemand gebruikt tijdens inspanning. Ze liepen vier blokken van 6 minuten waarin ze steeds ergens anders op moesten focussen: een keer op lichaamssignalen, een keer op een video van een atletiekbaan, een keer op de omgeving waarin ze liepen en als controle ook een keer wat ze normaal deden in een training. Achteraf werd met vragenlijsten gecontroleerd of ze zich aan hun taak hadden gehouden en hoe zwaar ze het vonden. Deze gegevens zijn vervolgens geanalyseerd.

 

Conclusie

In deze studie blijkt dat de deelnemers minder zuurstof gebruikten, zich minder vermoeid voelden en een lagere hartslag hadden als ze de focus op hun omgeving hadden ten opzichte van focussen op hun lichaam of manier van lopen.

 

Mijn gedachten

Er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan de opzet van het onderzoek, waardoor de uitkomst moeilijk met zekerheid te vertalen is naar de praktijk.

Daarnaast liepen deze lopers gemiddeld 12.4 kilometer per week met een snelheid van 7,48 kilometer per uur. Tijdens de testen werd slechts op 60% van het maximale tempo gelopen. De vraag is dus of deze bevindingen stand houden bij hogere tempo’s zoals bijvoorbeeld intervaltrainingen of zelfs wedstrijden.

Wat kunnen we er wel uit halen? Als je een duurloopje gaat doen in een mooie omgeving, loop dan niet te hard en vergeet vooral niet te genieten van deze omgeving!!

 

Jouke van de Kerkhof

Fysiotherapeut

Manueeltherapeut

Sportfysiotherapeut i.o.

 

Bron: Hill A, Schücker L, Hagemann N, Strauß B. Further Evidence for an External Focus of Attention in Running: Looking at Specific Focus Instructions and Individual Differences. J Sport Exerc Psychol. 2017;39(5):352-365.